8 Feb 2014

Terjemah dan Keutamaan Surah Al-Ikhlas

Assalammualaikum ikhwah fillah… :)


Artinya :
1). Katakanlah (hai Muhammad) Dia Allah Yang Maha Esa.
2). Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu.
3). Dia tiada beranak dan tiada pula diperanakkan .
4). Dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia.

Keutamaan Surah Al-Ikhlas:
  1. Abu Sa’id Al-Khanafi menerangkan : Surah ini dinamakan Surah Al-Ikhlas, artinya bersih atau lepas, maka barang siapa yang membacanya dan mengamalkannyadengan hati yang ikhlas maka ia akan dilepaskan dari kesusahan-kesusahan duniawi, dimudahkan didalam gelombang sakaratul maut, dihindarkan dari kegelapan kubur dan kengerian hari kiamat.
  2. Ibnu Syihab Az-Zukhri menerangkan : Rasulullah saw. Bersabda, “Siapa yang membaca Surah Al-Ikhlas seolah-olah ia membaca sepertiga Al-Qur’an.”
  3. Riwayat dari Sayyidina ‘Ali k.w: Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 11 kali sesudah sholat subuh, maka syetan tidak akan dapat menggodanya untuk berbuat dosa, meskipun syetan itu dengan sungguh-sungguh hendak menggodanya pada hari itu.
  4. Sayyidah ‘Aisyah menerangkan: Dari Nabi Muhammad saw. Bersabda, “barangsiapa membacanya sesudah selesai sholat jumat, Surah Al-Fatihah 7 kali, Surah Al-Ikhlas 7 kali, dan Surah An-Nas 7 kali maka Allah swt. Akan melindunginya dari kejahatan sampai hari jumat yang akan dating.
  5. Dari Sayyidina ‘Ali k.w. dari Rasulullah saw. Bersabda, “Barangsiapa hendak pergi musafir, kemudian ketika hendak meninggalkan rumahnya, ia membaca surah Al-Ikhlas 11 kali, maka Allah memelihara rumahnya sampai ia kembali”.
Wallahu a’lam bisshowab…
Semoga kita bias mengamalkannya… aamiin…
Semoga bermanfaat..

Wassalammualaikum.. :)

1 komentar: